Land Art Geluidscherm N3 Wilgenwende Dordrecht

infrastructuur




jaar 2021 - 2025

type land art geluidscherm

locatie viaduct N3 over spoor, Wilgenwende Dordrecht

status in uitvoering

cliënt Wilgenwende CV

team Jeroen Mensink, André de Hoop, Salomé Suarez Vilas, Inge Paessens, Cas Bollen

fotograaf Kees Hummel



Land art geluidscherm voor Wilgenwende in Dordrecht in aanbouw


In Dordrecht is de nieuwe wijk Wilgenwende gerealiseerd. Van twee kanten moest het geluid worden geweerd, vanaf de weg N3 en vanaf het spoor. Langs de N3 stond al een begroeid geluidscherm en langs het spoor lag een bijna 12 meter hoge, aarden wal. Maar precies waar de geluidswal aan moest sluiten op het talud van de N3, lagen kabels en leidingen in de grond die niet belast mochten worden. Dat vroeg om een bijzondere oplossing. Twee grote, cortenstalen schijven, die als een bajonet achter elkaar zijn geplaatst, dichten samen het gat tussen de wal en het talud voor het verkeerslawaai. De roestige stalen schijven (eentje van 9 meter en eentje van 6 meter hoog), steken schuin uit boven de strook met kabels en leidingen en lijkt op grote scheepsboegen.
 



                                                                                                                                                                                                                                                                                           

schiphol vertrekpassage

infrastructuur




jaar 2023 - heden

type SO, VO

locatie Schiphol, Haarlemmermeer

status VO

cliënt Schiphol Group

team Jeroen Mensink, André de Hoop, Salomé Suarez Vilas, Inge Paessens, Mara Wessendorp, Sanne Mul


Shuttlebusjes, taxi’s, passagiers, voetgangers, bevoorrading: de Vertrekpassage is voor Luchthaven Schiphol een cruciale verkeersader. In het kader van capaciteit, bereikbaarheid én veiligheid is dit knooppunt aan vernieuwing toe. Samen met Antea Group ontwierp JAM* architecten een ambitieus ontwerp dat niet alleen functioneel en veilig is, maar ook een aangename reizigerservaring biedt.

Herinrichting noodzakelijk
De Vertrekpassage – 50 meter breed en bijna een kilometer lang – is van groot belang voor de bereikbaarheid van Schiphol. In 2019 bereikte de passage al zijn maximale doorstroomcapaciteit. Ook de mogelijke komst van Terminal Zuid en de verwachte groei van het aantal passagiers maakten een herinrichting noodzakelijk. Daarnaast heeft Schiphol de ambitie om een duurzame luchthaven van topkwaliteit te zijn. De vernieuwde vertrekpassage moet hieraan bijdragen.

Ruimtelijk Integraal Ontwerp
Antea Group kreeg samen met JAM* architecten de opdracht om een Ruimtelijk Integraal Ontwerp (RIO) voor de vertrekpassage te ontwikkelen. Hierbij gaat het om een dienstenbaan, voertuigcontrolepunt met loge en een particuliere baan met drop-off zone voor Terminals 1, 2 en 3. Daarnaast wordt de huidige vertrekpassage mogelijk uitgebreid met de nieuwe Terminal Zuid. “Verder moest het ontwerp aansluiten bij de toekomstvisie van de luchthaven om passagiers een duurzame, veilige en comfortabele omgeving te bieden,” vertelt projectmanager Harm Bult.




Voetgangers centraal
Dit leidde tot een Ruimtelijk Integraal Ontwerp (RIO) dat verkeerstechnisch ontwerp, ruimtelijke kwaliteit en veiligheid tot één geheel combineert. Jeroen Mensink (JAM*): “Zo wordt de Vertrekpassage zoveel mogelijk ingericht als een verblijfsgebied waar voetgangers voorrang krijgen en auto's te gast zijn. Het ontwerp kenmerkt zich door veel groene elementen zoals parkeilanden en bloemschalen. Hiermee creëren we een prettige en veilige buitenruimte voor aankomende en vertrekkende passagiers.”

Samenwerking
Het Schetsontwerp (SO), de eerste fase van het RIO, werd binnen de planning grotendeels goedgekeurd door de ProjectBoard Schiphol en de verschillende stakeholders. Een mooi resultaat, zeker gezien de vele raakvlakken in het plan. Dit was mede het resultaat van goede samenwerking en afstemming met alle belanghebbenden, vertelt Peter van Wijk, projectmanager bij Schiphol. “De combinatie van Antea Group en JAM* heeft hierin goed gewerkt. De klantvriendelijkheid was hoog." Inmiddels heeft Antea Group opdracht gekregen om het RIO verder uit te werken naar een Voorontwerp (VO).




BLOK 55

stedenbouw






jaar: 2015

type: Verkavelingsplan

locatie: IJburg, Amsterdam

status: definitief

cliënt: Waterstad 3

team: Jeroen Mensink, René Kuiken en Martijn Al

aannemer: Van de Klok

fotograaf Kees Hummel

Nadat de ontwikkeling van IJburg door de crisisjaren rond 2009 tot stilstand was gekomen, lag ook blok 55 van IJburg rafelig bij. Alleen langs het water was een rij met woningen gerealiseerd, de rest van het terrein lag nog braak.

Voor de rest van Blok 55 is een verkavelingsplan opgsteld, in samenwerking met de gemeente Amsterdam en in opdracht van het consortium Waterstad 3, waarmee het project aan marktpartijen werd aanbesteed. Voor de rest van Blok 55 is een verkavelingsplan opgsteld, in samenwerking met de gemeente Amsterdam en in opdracht van het consortium Waterstad 3, waarmee het project aan marktpartijen werd aanbesteed. 
Naast het verkavelingsplan is ook een beeldkwaliteitsplan opgesteld en een ontwerp gemaakt voor de openbare ruimte.
Door een extra binnenstraat te maken - in de vorm van een woonerf - aan de binnenzijde van het blok en een groen, verscholen speelpleintje, ontstaat een gemeenschappelijke buitenruimte voor alle bewoners aan de binnenzijde van het blok.

Van de Klok heeft vervolgens invulling gegeven aan de woningbouwopgave met hun conceptwoningen. 











Mark

JAM* new HQ

interieur





jaar: 2023 - 2024

type: afbouw en interieur

locatie: Leen Jongewaardkade 109, 1031 HS Amsterdam

status: definitief ontwerp

team: Jeroen Mensink, Salomé Suarez Vilas, Luuk Tondeur, Miran Farag   
Halverwege 2024 heeft JAM* het nieuwe kantoor in Amsterdam Noord betrokken. Deze bedrijfsruimte is onderdeel van het woongebouw Tolhuiskade van onze collega’s Studioninedots, die ook het stedenbouwkundig plan volgens City Plots concept voor dit deel van Buiksloterham hebben ontworpen, met een rijke mix van verschillende functies (wonen, werken, horeca) in een hoogstedelijke omgeving. Ons nieuwe kantoor grenst direct aan de kade van het Tolhuiskanaal.

Zodra de aannemer het casco aan ons heeft overgedragen, zijn we gestart de afbouw van ons interieur. Met ons hele team hebben we de inrichting tot in de kleinste details uitgwerkt. In de zomer hebben we op onze nieuwe plek de deuren kunnen openen en in september de opening gevierd.







Studio Onze nieuwe studio bestaat uit een open, lichte ruimte met centraal een groot werkeiland met bureaus en achterin een vergaderruimte. Van drie kanten komt het daglicht rijkelijk binnen in deze hoge ruimte op de begane grond. De entree is tevens een galerie (galerie Poche). De keuken en de toiletten bevinden zich in de naastgelegen beuk. 




Een doorgang door de verdiepinghoge kastenwand, daar waar de glazen wand van de vergaderruimte om de vergadertafel heen krult, leidt naar de keuken en de toiletten.

Klassiek modern. De vergadertafel bestaat uit de bekende ‘segmented table’ van Eames met daar omheen 10 prachtige, groen velours Eames stoelen. Allemaal tweedehands. Alle kasten zijn maatwerk en het tapijt onder de tafel wordt op maat voor de vergaderruimte geknoopt in het Atlasgebergte van Marokko. De eerste samples zijn hieronder te zien.








Mark

Helsinki Steps

architectuur




Helsinki Steps – ontwerp voor het Architecture & Design Museum in Helsinki


Prijsvraagontwerp in samenwerking met Henri Comrie

Voor de internationale prijsvraag voor het nieuwe Architecture & Design Museum in Helsinki werkte JAM* samen met architect Henri Comrie. Ons ontwerp, Helsinki Steps, werd niet geselecteerd, maar toont wel onze benadering van architectuur: helder, contextueel en toekomstgericht.

Verbonden met stad en haven

Het museum is ontworpen als een dynamisch gebouw dat de stad en de haven met elkaar verbindt. De gevels bewegen mee met de stedelijke lijnen en vormen terrassen, pleinen en zichtlijnen die het gebouw verankeren in zijn omgeving. Richting de straat loopt het volume trapsgewijs af, zodat het aansluit bij de bestaande bebouwing.

Exploded view



Centrale hal



Het ontwerp ligt precies op de overgang tussen het stedelijke grid en de knik in de kade. Zo ontstaat een gebouw dat zich gedraagt als een boekensteun tussen stad en water. Aan de stadszijde orthogonaal, aan de waterkant organisch. De oostelijke museumzaal steekt als een scheepsboeg uit boven de entree, die uitkijkt over de haven. Vanaf de eerste verdieping leidt een loopbrug bezoekers over de weg rechtstreeks naar het park naast het museum.


Crust & Core


Binnen is gekozen voor een flexibel ‘core & crust’-principe: een vaste kern met daaromheen ruimtes die in de loop der tijd kunnen veranderen. Rond een open binnenplaats, onder een groot glazen daklicht, liggen de zalen. Zo valt daglicht diep het gebouw binnen en ontstaat een ruimtelijke, rustige beleving.

Het idee van een dikke korst in plaats van een dunne vliesgevel sluit aan bij het concept poche van architect Louis Kahn, waarin massa en ruimte in balans zijn.

Duurzaam en circulair

Duurzaamheid vormt de kern van het ontwerp. Het gebouw is gedacht in Fins hout, hergebruikte baksteen en innovatieve biobased materialen. PV-panelen op het dak wekken energie op voor het museum. Zo wordt het ontwerp niet alleen een plek voor ontmoeting en beleving, maar ook een tastbaar voorbeeld van circulair bouwen.

Ligging aan de haven














jaar 2024

type prijsvraag

locatie Helsinki

status not selected

cliënt Real Estate Company ADM

team Jeroen Mensink, André de Hoop, Inge Paessens, Salomé Suárez Vilas

in collaboration with Henri Comrie 
Betekenisvolle samenwerking

Voor JAM* markeert Helsinki Steps een belangrijke stap. Het project laat onze kracht zien in het ontwerpen van gebouwen met betekenis – helder in opzet, scherp in detail. Bovendien vormde het de start van onze samenwerking met Henri Comrie, die we verder ontwikkelen in Zuid-Afrika, Nederland en alles daartussen.