schiphol vertrekpassage
infrastructuur
Shuttlebusjes, taxi’s, passagiers, voetgangers,
bevoorrading: de Vertrekpassage is voor Luchthaven Schiphol een cruciale
verkeersader. In het kader van capaciteit, bereikbaarheid én veiligheid is dit
knooppunt aan vernieuwing toe. Samen met Antea Group ontwierp JAM*
architecten een ambitieus ontwerp dat niet alleen functioneel en veilig is,
maar ook een aangename reizigerservaring biedt.
Herinrichting noodzakelijk
De Vertrekpassage – 50 meter breed en bijna een kilometer lang – is van groot belang voor de bereikbaarheid van Schiphol. In 2019 bereikte de passage al zijn maximale doorstroomcapaciteit. Ook de mogelijke komst van Terminal Zuid en de verwachte groei van het aantal passagiers maakten een herinrichting noodzakelijk. Daarnaast heeft Schiphol de ambitie om een duurzame luchthaven van topkwaliteit te zijn. De vernieuwde vertrekpassage moet hieraan bijdragen.
Ruimtelijk Integraal Ontwerp
Antea Group kreeg samen met JAM* architecten de opdracht om een Ruimtelijk Integraal Ontwerp (RIO) voor de vertrekpassage te ontwikkelen. Hierbij gaat het om een dienstenbaan, voertuigcontrolepunt met loge en een particuliere baan met drop-off zone voor Terminals 1, 2 en 3. Daarnaast wordt de huidige vertrekpassage mogelijk uitgebreid met de nieuwe Terminal Zuid. “Verder moest het ontwerp aansluiten bij de toekomstvisie van de luchthaven om passagiers een duurzame, veilige en comfortabele omgeving te bieden,” vertelt projectmanager Harm Bult.
Herinrichting noodzakelijk
De Vertrekpassage – 50 meter breed en bijna een kilometer lang – is van groot belang voor de bereikbaarheid van Schiphol. In 2019 bereikte de passage al zijn maximale doorstroomcapaciteit. Ook de mogelijke komst van Terminal Zuid en de verwachte groei van het aantal passagiers maakten een herinrichting noodzakelijk. Daarnaast heeft Schiphol de ambitie om een duurzame luchthaven van topkwaliteit te zijn. De vernieuwde vertrekpassage moet hieraan bijdragen.
Ruimtelijk Integraal Ontwerp
Antea Group kreeg samen met JAM* architecten de opdracht om een Ruimtelijk Integraal Ontwerp (RIO) voor de vertrekpassage te ontwikkelen. Hierbij gaat het om een dienstenbaan, voertuigcontrolepunt met loge en een particuliere baan met drop-off zone voor Terminals 1, 2 en 3. Daarnaast wordt de huidige vertrekpassage mogelijk uitgebreid met de nieuwe Terminal Zuid. “Verder moest het ontwerp aansluiten bij de toekomstvisie van de luchthaven om passagiers een duurzame, veilige en comfortabele omgeving te bieden,” vertelt projectmanager Harm Bult.
Voetgangers centraal
Dit leidde tot een Ruimtelijk Integraal Ontwerp (RIO) dat verkeerstechnisch ontwerp, ruimtelijke kwaliteit en veiligheid tot één geheel combineert. Jeroen Mensink (JAM*): “Zo wordt de Vertrekpassage zoveel mogelijk ingericht als een verblijfsgebied waar voetgangers voorrang krijgen en auto's te gast zijn. Het ontwerp kenmerkt zich door veel groene elementen zoals parkeilanden en bloemschalen. Hiermee creëren we een prettige en veilige buitenruimte voor aankomende en vertrekkende passagiers.”
Samenwerking
Het Schetsontwerp (SO), de eerste fase van het RIO, werd binnen de planning grotendeels goedgekeurd door de ProjectBoard Schiphol en de verschillende stakeholders. Een mooi resultaat, zeker gezien de vele raakvlakken in het plan. Dit was mede het resultaat van goede samenwerking en afstemming met alle belanghebbenden, vertelt Peter van Wijk, projectmanager bij Schiphol. “De combinatie van Antea Group en JAM* heeft hierin goed gewerkt. De klantvriendelijkheid was hoog." Inmiddels heeft Antea Group opdracht gekregen om het RIO verder uit te werken naar een Voorontwerp (VO).
Dit leidde tot een Ruimtelijk Integraal Ontwerp (RIO) dat verkeerstechnisch ontwerp, ruimtelijke kwaliteit en veiligheid tot één geheel combineert. Jeroen Mensink (JAM*): “Zo wordt de Vertrekpassage zoveel mogelijk ingericht als een verblijfsgebied waar voetgangers voorrang krijgen en auto's te gast zijn. Het ontwerp kenmerkt zich door veel groene elementen zoals parkeilanden en bloemschalen. Hiermee creëren we een prettige en veilige buitenruimte voor aankomende en vertrekkende passagiers.”
Samenwerking
Het Schetsontwerp (SO), de eerste fase van het RIO, werd binnen de planning grotendeels goedgekeurd door de ProjectBoard Schiphol en de verschillende stakeholders. Een mooi resultaat, zeker gezien de vele raakvlakken in het plan. Dit was mede het resultaat van goede samenwerking en afstemming met alle belanghebbenden, vertelt Peter van Wijk, projectmanager bij Schiphol. “De combinatie van Antea Group en JAM* heeft hierin goed gewerkt. De klantvriendelijkheid was hoog." Inmiddels heeft Antea Group opdracht gekregen om het RIO verder uit te werken naar een Voorontwerp (VO).