AMBITIEDOCUMENT RIJKSWEG N9
infrastructuurjaar: 2007-2012
type: Ambitiedocument
locatie: Alkmaar - Den Helder, Noord-Holland
status: uitgevoerd
cliënt: Rijkswaterstaat, dienst Noord-Holland
team: Jeroen Mensink, Bob Mantel, Arjen Zaal. Uitwerking namens de aannemer door VEVAP landschapsarchitectuur en Verburg Hoogendijk Architects
in samenwerking met: Rob Aben, landschapsarchitect
fotograaf: Kees Hummel
type: Ambitiedocument
locatie: Alkmaar - Den Helder, Noord-Holland
status: uitgevoerd
cliënt: Rijkswaterstaat, dienst Noord-Holland
team: Jeroen Mensink, Bob Mantel, Arjen Zaal. Uitwerking namens de aannemer door VEVAP landschapsarchitectuur en Verburg Hoogendijk Architects
in samenwerking met: Rob Aben, landschapsarchitect
fotograaf: Kees Hummel
Twee wegomleggingen in de N9 zijn de afgelopen jaren gerealiseerd in de kop van Noord-Holland in opdracht van Rijkswaterstaat, waarmee zowel Schoorldam als De Stolpen werd bevrijd van het doorgaande verkeer. Na oplevering en ingebruikname kunnen we stellen dat het een geslaagd project is geworden, waarbij zowel het proces als het eindresultaat als voorbeeld kan dienen voor andere infrastructurele projecten die als geïntegreerd contract worden aanbesteed.
Deze infrastructurele werken zijn in de vorm van een Design & Construct-contract tot stand gekomen. Rijkswaterstaat heeft, naast de technische specificaties, een Ambitiedocument op laten stellen door JAM* architecten, waarin de landschappelijke en architectonische randvoorwaarden zijn vastgelegd. Na een uitgebreide selectieprocedure, heeft het team van MNO/Vervat, samen met VEVAP landschapsarchitectuur en Verburg Hoogendijk Architekten, de uitwerking en de uitvoering op zich genomen.
Deze infrastructurele werken zijn in de vorm van een Design & Construct-contract tot stand gekomen. Rijkswaterstaat heeft, naast de technische specificaties, een Ambitiedocument op laten stellen door JAM* architecten, waarin de landschappelijke en architectonische randvoorwaarden zijn vastgelegd. Na een uitgebreide selectieprocedure, heeft het team van MNO/Vervat, samen met VEVAP landschapsarchitectuur en Verburg Hoogendijk Architekten, de uitwerking en de uitvoering op zich genomen.
De nieuwe infrastructuur is zorgvuldig in het landschap ingepast en de civiele kunstwerken zijn terughoudend en met veel aandacht voor de detaillering ontworpen. Bijzondere aandacht is uitgegaan naar de fietstunnel, met name voor het aspect sociale veiligheid. Het kunstwerk van beeldend kunstenaar Andrew March speelt daarin een belangrijke rol.
Schoorldam in de ochtendgloren.
Langzaam verkeer door de fietstunnel onder de N9.
Viaduct over de N9.
Sociale veiligheid is een belangrijke motief voor het ontwerp van de fietstunnel.
De vloeiende lijnen van het viaduct en de ronde vormen van het landhoofd sluiten mooi op elkaar aan.
Detail van het hek en de randafwerking.
Onder de buik van het viaduct.
Panoramisch uitzicht op de N9 vanaf het viaduct.
Detail van de speciaal ontworpen
randbeëindiging.
Het nieuwe viaduct in de avondschemering.