Vormgevings- en inpassingsdocument A4
infrastructuur
jaar: 2018 - 2023
type: Vormgevings- en Inpassingsplan
locatie: Zuid-Holland
status: PSU
cliënt: Rijkswaterstaat, Grote Projecten en Onderhoud
team: Jeroen Mensink, André de Hoop, Stefanos Filippas, Inge Paessens, Salomé Suarez en Luuk Tondeur
in samenwerking met: Flow4 (Antea Group, Movares, Goudappel Coffeng en Infram)
fotograaf: Kees Hummel
type: Vormgevings- en Inpassingsplan
locatie: Zuid-Holland
status: PSU
cliënt: Rijkswaterstaat, Grote Projecten en Onderhoud
team: Jeroen Mensink, André de Hoop, Stefanos Filippas, Inge Paessens, Salomé Suarez en Luuk Tondeur
in samenwerking met: Flow4 (Antea Group, Movares, Goudappel Coffeng en Infram)
fotograaf: Kees Hummel
JAM* kreeg van Rijkswaterstaat de opdracht om het Vormgevings- en Inpassingsplan (VIP) op te stellen voor de A4 Haaglanden en de N14. Vijf jaar lang werkten we intensief samen met de ingenieurscombinatie Flow4 (Antea Group, Movares, Goudappel Coffeng en Infram), met wie we tegelijk ook de verkenning uitvoerde voor het aansluitende traject: de A4 Burgerveen, van Leidschendam-Voorburg tot knooppunt Burgerveen.
Voor de A4 Haaglanden, van de Ketheltunnel tot knooppunt Leidschendam-Voorburg, maakten we een integraal ontwerp voor de verbreding van de snelweg en de overgang naar een hoofd- en parallelstructuur. Ook het iconische Prins Clausplein kreeg een nieuw ontwerp. Diverse viaducten en spoorbruggen moesten worden vervangen en nieuwe, ongelijkvloerse kruisingen op de N14 richting de kust geven fietsers en voetgangen ruim baan boven het autoverkeer.

We onderzochten daarnaast verschillende meekoppelkansen, waaronder twee parkdekken over de A4 bij Rijswijk en twee markante fietsbruggen over de N14 bij de Mall of the Netherlands. Voor de aanbestedingsfase stelden we alvast een eerste versie op van het Esthetisch Programma van Eisen, als onderdeel van de contractstukken voor de aanbesteding aan marktpartijen.
Ook voor het traject A4
Burgerveen richtten we ons op de ruimtelijke inpassing van de weg en de civiele
kunstwerken. Zoals vaker bij JAM*: niet alleen aandacht voor autoverkeer, maar
ook voor voetgangers, fietsers, natuur en water. Zo ontwierpen we begroeide
geluidschermen met nestvoorzieningen, ecologische randsloten, ruime
waterberging en veilige verbindingen voor mens en dier. Duurzaamheid,
circulariteit en toekomstig beheer maakten integraal deel uit van ons ontwerp.
Trots zijn we op onze VIP-principes: een ontwerpsysteem waarbij Vormgeving en Inpassing als puzzelstukken op elkaar aansluiten. Zo ontstaat één logisch geheel waarin landschap, stedenbouw, ecologie, erfgoed, beheer en gebruik zorgvuldig op elkaar zijn afgestemd. Dat maakt het plan uitvoerbaar, toekomstgericht en herkenbaar in iedere schakel van het tracé.
Het VIP borduurt voort op de visie die eerder is opgesteld door Maxwan (thans PosadMaxwan) en leverde een inhoudelijke bijdrage aan het Tracébesluit. Dat besluit werd echter na de val van kabinet Rutte IV niet meer ondertekend. Sindsdien liggen de werkzaamheden stil, grotendeels door de stikstofproblematiek. Ook het vervolgtraject A4 Burgerveen werd op dat moment stilgelegd.
De plannen zijn actueel en liggen klaar voor een toekomst waarin bereikbaarheid, leefomgeving en ruimtelijke kwaliteit in balans zijn.
Trots zijn we op onze VIP-principes: een ontwerpsysteem waarbij Vormgeving en Inpassing als puzzelstukken op elkaar aansluiten. Zo ontstaat één logisch geheel waarin landschap, stedenbouw, ecologie, erfgoed, beheer en gebruik zorgvuldig op elkaar zijn afgestemd. Dat maakt het plan uitvoerbaar, toekomstgericht en herkenbaar in iedere schakel van het tracé.
Het VIP borduurt voort op de visie die eerder is opgesteld door Maxwan (thans PosadMaxwan) en leverde een inhoudelijke bijdrage aan het Tracébesluit. Dat besluit werd echter na de val van kabinet Rutte IV niet meer ondertekend. Sindsdien liggen de werkzaamheden stil, grotendeels door de stikstofproblematiek. Ook het vervolgtraject A4 Burgerveen werd op dat moment stilgelegd.
De plannen zijn actueel en liggen klaar voor een toekomst waarin bereikbaarheid, leefomgeving en ruimtelijke kwaliteit in balans zijn.


De uitkomst van het project is gebundeld in deze uitgave met daarin een uitgebreid overzicht van de VIP-principes die zijn toegepast.

Nieuw parkdek en nieuwe spoorbrug over de A4 bij Rijswijk

De kruising N14 - Noordsingel, een complexe stapeling van infrastructuur, stad en landschap. Over de kruisingen in de N14 zijn fietsbruggen bedacht, die een doorgaande route zonder verkeerslichten voor fietsers tot stand brengen boven de drukke weg.




