schiphol vertrekpassage

infrastructuur





Shuttlebusjes, taxi’s, passagiers, voetgangers, bevoorrading: de Vertrekpassage is voor Luchthaven Schiphol een cruciale verkeersader. In het kader van capaciteit, bereikbaarheid én veiligheid is dit knooppunt aan vernieuwing toe. Samen met Antea Group ontwierp JAM* architecten een ambitieus ontwerp dat niet alleen functioneel en veilig is, maar ook een aangename reizigerservaring biedt.

Herinrichting noodzakelijk
De Vertrekpassage – 50 meter breed en bijna een kilometer lang – is van groot belang voor de bereikbaarheid van Schiphol. In 2019 bereikte de passage al zijn maximale doorstroomcapaciteit. Ook de mogelijke komst van Terminal Zuid en de verwachte groei van het aantal passagiers maakten een herinrichting noodzakelijk. Daarnaast heeft Schiphol de ambitie om een duurzame luchthaven van topkwaliteit te zijn. De vernieuwde vertrekpassage moet hieraan bijdragen.

Ruimtelijk Integraal Ontwerp
Antea Group kreeg samen met JAM* architecten de opdracht om een Ruimtelijk Integraal Ontwerp (RIO) voor de vertrekpassage te ontwikkelen. Hierbij gaat het om een dienstenbaan, voertuigcontrolepunt met loge en een particuliere baan met drop-off zone voor Terminals 1, 2 en 3. Daarnaast wordt de huidige vertrekpassage mogelijk uitgebreid met de nieuwe Terminal Zuid. “Verder moest het ontwerp aansluiten bij de toekomstvisie van de luchthaven om passagiers een duurzame, veilige en comfortabele omgeving te bieden,” vertelt projectmanager Harm Bult.




Voetgangers centraal
Dit leidde tot een Ruimtelijk Integraal Ontwerp (RIO) dat verkeerstechnisch ontwerp, ruimtelijke kwaliteit en veiligheid tot één geheel combineert. Jeroen Mensink (JAM*): “Zo wordt de Vertrekpassage zoveel mogelijk ingericht als een verblijfsgebied waar voetgangers voorrang krijgen en auto's te gast zijn. Het ontwerp kenmerkt zich door veel groene elementen zoals parkeilanden en bloemschalen. Hiermee creëren we een prettige en veilige buitenruimte voor aankomende en vertrekkende passagiers.”

Samenwerking
Het Schetsontwerp (SO), de eerste fase van het RIO, werd binnen de planning grotendeels goedgekeurd door de ProjectBoard Schiphol en de verschillende stakeholders. Een mooi resultaat, zeker gezien de vele raakvlakken in het plan. Dit was mede het resultaat van goede samenwerking en afstemming met alle belanghebbenden, vertelt Peter van Wijk, projectmanager bij Schiphol. “De combinatie van Antea Group en JAM* heeft hierin goed gewerkt. De klantvriendelijkheid was hoog." Inmiddels heeft Antea Group opdracht gekregen om het RIO verder uit te werken naar een Voorontwerp (VO).





jaar 2023 - heden

type SO, VO

locatie Schiphol, Haarlemmermeer
 
status VO

cliënt Schiphol Group

team Jeroen Mensink, André de Hoop, Salomé Suarez Vilas, Inge Paessens, Mara Wessendorp, Sanne Mul

BLOK 55

stedenbouw






jaar: 2015

type: Verkavelingsplan

locatie: IJburg, Amsterdam

status: definitief

cliënt: Waterstad 3

team: Jeroen Mensink, René Kuiken en Martijn Al

aannemer: Van de Klok

fotograaf Kees Hummel

Nadat de ontwikkeling van IJburg door de crisisjaren rond 2009 tot stilstand was gekomen, lag ook blok 55 van IJburg rafelig bij. Alleen langs het water was een rij met woningen gerealiseerd, de rest van het terrein lag nog braak.

Voor de rest van Blok 55 is een verkavelingsplan opgsteld, in samenwerking met de gemeente Amsterdam en in opdracht van het consortium Waterstad 3, waarmee het project aan marktpartijen werd aanbesteed. Voor de rest van Blok 55 is een verkavelingsplan opgsteld, in samenwerking met de gemeente Amsterdam en in opdracht van het consortium Waterstad 3, waarmee het project aan marktpartijen werd aanbesteed. 
Naast het verkavelingsplan is ook een beeldkwaliteitsplan opgesteld en een ontwerp gemaakt voor de openbare ruimte.
Door een extra binnenstraat te maken - in de vorm van een woonerf - aan de binnenzijde van het blok en een groen, verscholen speelpleintje, ontstaat een gemeenschappelijke buitenruimte voor alle bewoners aan de binnenzijde van het blok.

Van de Klok heeft vervolgens invulling gegeven aan de woningbouwopgave met hun conceptwoningen. 











Mark

JAM* new HQ

interieur





jaar: 2023 - 2024

type: afbouw en interieur

locatie: Leen Jongewaardkade 109, 1031 HS Amsterdam

status: definitief ontwerp

team: Jeroen Mensink, Salomé Suarez Vilas, Luuk Tondeur, Miran Farag   
Halverwege 2024 heeft JAM* het nieuwe kantoor in Amsterdam Noord betrokken. Deze bedrijfsruimte is onderdeel van het woongebouw Tolhuiskade van onze collega’s Studioninedots, die ook het stedenbouwkundig plan volgens City Plots concept voor dit deel van Buiksloterham hebben ontworpen, met een rijke mix van verschillende functies (wonen, werken, horeca) in een hoogstedelijke omgeving. Ons nieuwe kantoor grenst direct aan de kade van het Tolhuiskanaal.

Zodra de aannemer het casco aan ons heeft overgedragen, zijn we gestart de afbouw van ons interieur. Met ons hele team hebben we de inrichting tot in de kleinste details uitgwerkt. In de zomer hebben we op onze nieuwe plek de deuren kunnen openen en in september de opening gevierd.







Studio Onze nieuwe studio bestaat uit een open, lichte ruimte met centraal een groot werkeiland met bureaus en achterin een vergaderruimte. Van drie kanten komt het daglicht rijkelijk binnen in deze hoge ruimte op de begane grond. De entree is tevens een galerie (galerie Poche). De keuken en de toiletten bevinden zich in de naastgelegen beuk. 




Een doorgang door de verdiepinghoge kastenwand, daar waar de glazen wand van de vergaderruimte om de vergadertafel heen krult, leidt naar de keuken en de toiletten.

Klassiek modern. De vergadertafel bestaat uit de bekende ‘segmented table’ van Eames met daar omheen 10 prachtige, groen velours Eames stoelen. Allemaal tweedehands. Alle kasten zijn maatwerk en het tapijt onder de tafel wordt op maat voor de vergaderruimte geknoopt in het Atlasgebergte van Marokko. De eerste samples zijn hieronder te zien.








Mark

GAVI-kavel den haag

architectuur



Studie meervoudig ruimtegebruik locatie tramremise HTM


De GAVI-kavel is al jaren een braakliggende ruimtereservering voor de stad Den Haag. Op een deel van de locatie is een nieuwe tramremise voor de HTM gepland. De opgave is om te onderzoeken of de locatie door meervoudig ruimtegebruik en het toevoegen van programma efficiënter gebruik kan maken van de beschikbare ruimte op de kavel en tegelijk een meerwaarde kan bieden voor de omgeving. Ook moet het voorstel een plek bieden voor concrete ruimtebehoefte vanuit Den Haag.

Landschappelijke inpassing
Het plan voegt zich naar zijn historische context en zijn huidige en toekomstige omgeving. Waarbij de plint van het gebouw naadloos overloopt in de parkachtige omgeving (het onderste deel van het gebouw presenteert zich als een park) met daarop een configuratie van losse gebouwen die past bij de schaal en de verkaveling van het visiedocument voor de rest van de GAVI-kavel. De remise zelf wordt omzoomd door een grote, groene wal, van waaraf ook toegang tot het programma boven de remise wordt georganiseerd. Een groot gat in het hart van het nieuwe gebouw, laat licht door tot diep in het gebouw en de remise. De benodigde kantoren voor de HTM kunnen ook in het nieuwe volume worden opgenomen, in plaats van op de begane grond, met uitzicht op de arriverende en vertrekkende trams.





Gebouw als gestapeld landschap
De indeling van het gebouw is flexibel. De ruimten kunnen in kleinere units (rond de 200 m2) of in grotere units (rond de 1.500 m2) of zelfs hele grote units van ongeveer 6.000 m2 worden ingedeeld. Een neutrale kolomstructuur rondom een parkeergarage in het hart van het gebouw maakt die flexibele indeling mogelijk. Bovendien kunnen auto’s en (kleine) bestelwagen’s tot op de verdiepingen bij de werkruimten komen. Grote vrachtwagens parkeren in de plint van het gebouw op de begane grond, waarna de goederen verder via liften en/of hellingbanen naar de verdiepingen worden gebracht.

Bovenop de plint wordt het parkdak aangelegd. Een typisch Hollands polderlandschap met een groen dak en ruimte voor waterberging in de vorm van sloten. Op dit niveau bevinden zich de publieke functies van de los op het dak geplaatste gebouwen. Hier komt de daghoreca voor de lunch of borrel en de eventuele groepsevenementen van de gebruikers van het gebouw. Met uitzicht op het groene dak en een blik op de omringende stad, met het Prins Clausplein, het stadion van ADO en de skyline van de binnenstad van Den Haag.

Bovenop de losse gebouwen bevinden zich groene daken met PV-panelen. Duurtussen staan kleine windturbines voor het opwekken van groene stroom. De groene en zichtbaar duurzame uitdrukking van deze schematische opzet van de voorkeursvariant, heeft de potentie om van dit complex een icoon van de duurzame ambities van de stad te maken.












jaar 2022

type architectuur, landschap, stedenbouw

locatie GAVI-kavel, Den Haag

status haalbaarheidsstudie

cliënt MRDH, HTM, Gemeente Den Haag

team Jeroen Mensink, André de Hoop, Salomé Suarez, Inge Paessens, Luuk Tondeur, Manon van den Boom, Alberto Fuentes-Valcárcel, Anna Koning, Sijvert Commandeur, Belle Boss

i.s.m. Antea Group (advies planeconomie, bouwkostenraming)

Geluidschermen N3 Galileïlaan Dordrecht

infrastructuur




Tweede geluidscherm met stadstableau gemaakt van Dedots


Vlakbij het eerste scherm met Dedots (viaduct Overkampweg bij het Gezondsheidspark) is recent het tweede scherm gerealiseerd. Het glazen scherm beschermt de omgeving tegen verkeerslawaai. Het scherm met de Dedots (kleine, gekleurde bolletjes) toont zich niet alleen als een 30 meter lang stadstableau, maar functioneert ook als speciale maatregel tegen graffiti.
 







jaar 2023 - 2024

type geluidscherm

locatie viaduct Galileïlaan N3, Gezondspark Dordrecht

status opgeleverd

cliënt Gemeente Dordrecht, Ingenieursbureau Drechtsteden

team Jeroen Mensink, André de Hoop, Salomé Suarez Vilas

illustratie Dedots Moker Ontwerp (Thomas Drucker) en Jan Willem van den Ban (Jillem)

leverancier Dedots Redfort

aannemer Heijmans

fotograaf Kees Hummel